Followers

Saya setuju dengan BTN


Alhamdulillah, 18hb yang lepas kami seramai 96orang pelajar Fakulti Pengajian Islam di UKM telah tamat mengikuti Kem Bina Negara di Kuarters KLIA, Nilai. Ada 2 kumpulan lagi yang mengikuti program yang sama di tempat berbeza iaitu di Sepang dan Melaka. Saya tidak pasti apa rasionalnya kami terpisah, mungkin atas sebab ketakutan dan igauan ngeri pihak penganjur akibat ‘penentangan’ yang akan terjadi sekiranya kami dikumpul semua sekali.

Perlembagaan dan Fakta Sejarah

Kami didedahkan dengan 3 ceramah besar dan 9 LDK. Tidak dinafikan banyak input yang saya dapat. Antaranya pendedahan tentang perlembagaan yang sangat menarik. Saya pernah memegang buku Perlembagaan Malaysia, cuma tidak terlalu teliti dan menghayati perlembagaan tersebut. Mungkin pemikiran saya dan sahabat2 saya yang lain berbeza, apa yang saya ingin tekankan ialah, mungkin perlu kajian yang lebih mendalam tentang lompang2 dan kelemahan dalam perlembagaan ciptaan manusia ini.

Kami juga didedahkan dengan sejarah kemerdekaan, sejarah Melayu, dan beberapa fakta yang saya rasa tidak diterangkan secara menyeluruh malah hanya berpihak kepada sebelah pihak. Ini yang buat saya melenting dan marah. Jika betul inginkan perpaduan, biar ikhlas dan jujur. Jangan hanya inginkan sokongan dan ingin meracuni pemikiran anak muda, anda sanggup menjadi petualang bangsa dan agama. Takut2 nanti Negara yang kita cintai rosak kerana ANDA!.

Saya bersyukur kerana menjadi seorang Islam yang Melayu. Saya juga tidak pernah nafikan perjuangan pejuang2 kemerdekaan yang lalu. Allah akan membalas jasa mereka. Tetapi, apa yang saya risaukan ialah sentiment keMelayuan. Bagaimana Melayu ingin bersatu dan ingin capai perpaduan sesama bangsa yang lain jika sentimen yang banyak dimainkan, dan bukan titik persamaan yang ingin dicari? Buka dan kajilah sejarah perpaduan yang dibawa Nabi saw.

Disiplin dan Ibadah

Alhamdulillah, perkara yang paling saya suka dalam kem ini ialah disiplin. Disiplin sangat penting. Cuma yang lebih penting ialah implementasi konsep ‘Ihsan’ dalam setiap perkara pasti akan membuatkan anda lebih berdisiplin. Semua sahabat saya turun solat berjemaah dan mengikuti kuliah Maghrib dan Subuh setelah diberitahu ia adalah perkara ‘Wajib’ semasa program. Tetapi, jika kita berjaya terjemahkan maksud Ihsan dalam setiap tindakan, maka kita akan disiplin melaksanakan ibadah tanpa ada suruhan daripada manusia.

"Ihsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatnya, tetapi jika engkau tidak melihatnya, maka sesungguhnya ia melihat engkau."

'Keterbukaan' BTN

Kami mempunyai 10 kumpulan dan 11 fasilitator. Cuma kumpulan saya mempunyai 2 orang fasilitator. Malah diletakkan orang ‘paling hebat’ dalam kumpulan saya. Mengapa? Adakah disebabkan saya banyak menentang dan bertanya soalan yang menganggu gugat keMelayuan fasilitator dan penceramah? Atau dengan 2orang fasilitator ini mampu mengubah pendirian saya untuk lebih perjuangkan Melayu daripada yang lain??. Kata terbuka menerima sebarang kritikan. Pelik. Lu pikirlah sendiri.

Setiap LDK mempunyai matlamatnya sendiri. Malah ada 2 ke 3 LDK yang saya rasa agak sesuai untuk dilaksanakan kerana ia memang penting untuk mahasiswa seperti perlu berfikiran 30 kotak dan bukannya bawah daripada itu. Itu barulah mahasiswa yang sentiasa berfikir untuk memimpin masa akan datang. Tapi, masalahnya ramai yang takut ingin bersuara kerana jika terlalu banyak bersuara dan bersifat terbuka, anda seolah2 di’target’ dalam setiap LDK seterusnya. Makin ‘MELAYU’ lah mahasiswa.

Kesimpulan

Saya setuju dengan BTN sekiranya segala gerak kerja dilakukan adalah berpandukan landasan syariat yang sebenar. Didiklah semangat perpaduan kepada sesiapa sahaja seperti yang diajar oleh baginda Nabi saw. Malah semua aktiviti yang bercampur antara kaum adam dan hawa mestilah dijaga adab tertibnya sesuai dengan situasi dan kondisi mahasiswa. Jangan perbudakkan kami dan yang paling penting, hormatilah orang di sekeliling anda jika anda ingin dihormati.
Salam Perpaduan!
Baca juga di sini dan sini

Muhammad Hafizan bin Abd. Hamid
www.tintadakwah.blogspot.com

14 comments:

Mufarwa said...

yeaghh...berpegang teguhlah kepada prinsip kita!

muhammad haikal said...

salam...yap, btn ni hasratnya baik, namun apabila dicemari tangan2 yg penuh lumpur oleh politikus, mereka sanggup menjual minda mahasiswa untuk didagangkan seperti timbang tepung dan gula...
saya antara ribuan mahasiswa yg kecewa dengan sesetengah pmimpin UMNO khususnya menggnakan kesempatan ini utk jln mudah membodohkan kami..buat kerajaan BN, kami sanggup sokong anda selagi anda buat perkara betul

Anonymous said...

saya dengar anda doakan perkara keji dan buruk kepada orang lain di kursus tersebut.

betul ke ?

saya ingat Nabi doakan musuhnya agar masuk Islam.

Tetapi anda tidak mengikut jejak langkah Nabi dengan mendoakan keburukan kepada saudara seislam.

memang anda patut digelar 'penipu'

Muhammad Hafizan bin Abd Hamid said...

to ano:

doa apa ye sy bacakan?

HanDrifter86 said...

kalau dah penceramah buat perangai, kata macam2, siapa buleh tahan??

pengalaman kursus BTN masa form 2, memang tak buleh harap la..

Anonymous said...

alaaaaa takkan tak ingat kot... saya dengar saudara baca doa tu..

suruh musnahkan orang islam yg sokong kerajaan.

apa lah saudara ni.

Muhammad Hafizan bin Abd Hamid said...

wallahualam..
seingt ana, ana xde baca doa cmtu..
'ala kulli hal, ana juga manusia biasa..
x lari drpd kesilapan..

Insan Biasa said...

Salam.
Alhamdulillah sudah 2 kali ana dapat menjejakkan kaki ke program BTN.
Yang terbaru mggu terakhir BTN untuk rakyat Selangor.Khusus tersebut di buat di Kem Ulu Spi,Rembau,Negeri Sembilan.
Ana pun setuju jika BTN di perbaiki supaya ia mengikut cara Islam.TETAPI jika Kerajaan Umno tidak mahu mengubahnya maka wajahlah ia di mansuhkan.

Anonymous said...

jgn la salah faham..., bukan ke doa 2 untuk orang yang sokong kezaliman kerajaan.... sape makan cili.. die tau la pedasnye... ke masih nak ampu kezaliman kerajaan...

Anonymous said...

orang jahil yang diam tu lebih baik dari yang berkata-kata..., tapi jgn lupe... orang jahil je yang kate org lain jahil.... dan orang jahil je yang diam bile kemungkaran depan mata.... tau pulak nabi doa org jahat masuk islam.. tp tak reti plak nabi suruh cegah mungkar....

Anonymous said...

manusia yang sombong tu adalah yang cube menegakkan kemungkaran... tapi manusia yang bodoh itu adalah manusia yang diam bile melihat kemungkaran..... pandai cakap org lain sombong... ko tu ape plak..?
tsiqoh, zuhud, wara'..... wara' la sangat...!

Anonymous said...

from ano-to ano^_^

hrp saudara/i positif..

jgn ikut perasaan mnilai orang.

yang salah tetap salah.

tapi ingatlah teguran kita tu untuk ape dan kerana ape?

jangan sampai membuat perbandingan dengan Nabi yang lebih mulia martabatnya..

sekadar meraikan kalian.
wslm

farah said...

salam..
tahniah ust
mase kami btn hari 2,
siap ad malam kebudayaan
stiap kumpuln ad couple yg dmatch matching & dsndingkn
kami yg dri skolah agma sume blur & trpana
pelik jgk..ap kaitn btn dgn kawin2

花生豆花Alex said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社