Followers

Amal Ijtima'i Juga Penting


Kenangan Terindah bersama Syeikh Hani As-Sa'di

Hampir sebulan ana berada di bumi Malaysia. Rasa rindu yang teramat sangat pada bumi barakah yang telah didoakan Nabi saw iaitu bumi Syria. Rindu pada suasana ilmiah di sekeliling. Rindu pada Syeikh Hani Sa’di yang setia dengan sabar mendidik dan mendengar bacaan quran ana. Rindu pada adik beradik seperjuangan dalam Teratak Pejuang yang sangat indah. Rindu pada tempat-tempat bersejarah di sana. Ya Allah, berilah aku peluang lagi untuk ke sana. Amin.


Sudah 2 minggu lebih ana telah berkhidmat sebagai guru Quran di Institut Pembangunan Minda,

Bt. Caves. Pelbagai perasaan yang timbul. Walaupun kelas di sini sudah lama bermula. Tapi, pelbagai masalah masih lagi timbul. Ikutkan nafsu, ingin saja tinggalkan kelas ini dan berkhidmat sebagai guru sandaran di sekolah yang tercinta iaitu SMKA Sheikh Haji Mohd Said. Tapi, teringat pula kata-kata Fadhlan pada ana pada mula-mula kerja dulu.

“Kalau ko tak tolong aku, mungkin kelas ni akan ditutup. Aku tak mampu nak buat sorang.”


Sayu sangat hati mendengar. Dengan kapasiti pelajar sekarang seramai 130 orang, pasti Fadhlan pening keseorangan tanpa sahabat seperjuangan di sisi. Bukan tidak ada staf yang lain. Cuma, mereka hanya bekerja semata-mata, tapi kami berdua yang banyak merancang dan melaksanakan sesuatu perancangan baru.


Bila difikirkan balik, berat sangat hati ini untuk menerima pelawaan Fadhlan yang juga abang seperjuangan merangkap pengurus di sini. Dia memujuk ana untuk bekerja bersamanya sejak ana berada di Syria lagi. Bukan hati ini tidak mahu membantu, tapi hati ini tidak suka terikat. Bila terikat, mula lah susah untuk buat kerja Islam. Nak pegi ceramah susah, nak pegi demo pun susah.



Apatah lagi tawaran dari ustaz dan ustazah di sekolah lama juga tidak kurang hebatnya. Bukan gaji dan pangkat yang ana fikirkan. Tapi jika ana mengajar di SMKA SHAMS, stand untuk bercakap lebih kuat di samping dapat membantu ustaz menyelesaikan beberapa masalah di sekolah yang kian meruncing. Perkara yang paling penting dan bermakna sekali ialah ana dapat buat usrah dengan adik-adik di sekolah dengan mudah.


Tapi, setelah lama berfikir dan membuat analisis. Ternyata ana perlu aula kan untuk membantu Fadhlan. 130 orang pelajar sangat tinggi nilainya. Mereka lebih perlu ana utamakan dalam keadaan Fadhlan keseorangan. Mungkin ada orang yang lebih baik Allah akan ganti tempat yang kosong di SMKA SHAMS.


Teringat pula pengalaman lepas. Exam diploma di DQ akan berlangsung 2 hari lagi. Tapi ana tidak bersemangat langsung untuk menghadapinya kerana lebih bersemangat untuk pergi ke Permatang Pauh untuk berjuang di sana. Walau bagai mana pun, kata-kata murabbi pada waktu tu lebih membakar semangat. Kata ustaz “ Enta anggapla enta menjawab exam juga perjuangan yang sangat penting bagi jemaah”. Barakallahufiik ustaz.


Sahabat-sahabat sekalian, buatlah pertimbangan yang sepatutnya sebelum membuat sesuatu keputusan. Kadang kala, amal ijtima’ie juga sangat penting. Tapi, jangan pula terlalu tumpu amal ijtima’ie sampai lalai dengan amal jama’ie. ‘ala kulli hal, berjuanglah walau di mana pun kita, walau di mana pun posisi kita, walau di mana jua kita berada. Jangan hanya banyak bercakap dan mengkritik. Bertindaklah!

2 comments:

Minda Al-Hafiz said...

salam..
tahniah jan coz dah buat keputusan yg baik untuk tlg si fadlan. bila ana baca luahan nta ttg keadaan tmpat nta ngaja, ana terbayang n teringat plak tempat ana ngaja dulu. pelajar tmpat ana ( repek ) lebih ramai cecah 200 org, dan nta bayangkanla ana sorang yg trpksa bertungkus lumus merancang dan melaksana. dlm keadaan nta sekurang2nya nta ada fadlan, tapi ana xde sape2. nta fahamla maksud 'xde sape2'..
berat nak buat. ikut ana macam2 ana nak laksanakan, tapi dengan kekuatan ana sorang je seangkan guru2 lain hanya sekdar pkir gaji n kelas shj, dtambah plak dengan hasad dengki n fitnah org atasan yg xsenang dengan populariti kita, ana xmampu nak teruskan..
ape2 pun..ana arap nta dan fadlan usaha la sebaik mungkin utk bawak sesuatu yg baik pd tmpat ngaja nta 2. ape yg sedang nta rsa, tu la yang ana rasa dahulu. alam baru ni perlukan lebih kekuatan dan smangat.
salam juang sahabatku..:)

Anonymous said...

salam..
ust, salam pjuangan